ÄŒtyÅ™kolky SMC Jumbo 720R - neÅ™Ãzené stÅ™ely
2.2. 10:10
MÃt kvalitnà a vysoce cenÄ›né tÅ™Ãstovky SMC-Äku zdaleka nestaÄilo. S nástupem nové, mladé krve do vedenà spoleÄnosti, bylo rozhodnuto o mimořádnÄ› nelehkém úkolu. Postavit kvalitnÃ, jÃzdnÄ› a funkÄnÄ› vyvážený a maximálnÄ› spolehlivý velkoobjemový stroj modernÃho designu, který by se dokázal ve vÅ¡ech smÄ›rech vyrovnat a dokonce se pokusit pÅ™edÄÃt nejdokonalejšà stroje dneÅ¡ka.


Každý, kdo se orientuje ve ÄtyÅ™kolkářském odvÄ›tvà již tuÅ¡Ã, že se SMC pokusilo vyrovnat japonským strojům, konkrétnÄ› nepÅ™ekonatelné jedniÄce – Yamaze Grizzly. ProÄ zrovna Yamaze, když se na svÄ›tÄ› vyrábà mnoho jiných ÄtyÅ™kolek ? OdpovÄ›Ä je jednoduchá, japonská Yamaha za roky kontinuálnÃho vývoje dovedla tento svůj model k takové dokonalosti, které se vÄ›tÅ¡ina ostatnÃch výrobců ani nepÅ™iblÞila. A SMC se zjevnÄ› chtÄ›la postavit tomu nejlepÅ¡Ãmu na trhu.
Ale jak za ÄtyÅ™i roky vývoje pÅ™ekonat ÄtyÅ™kolky, které se již vyrábà celé desetiletÃ? Jak vyrábÄ›t ÄtyÅ™kolky, které by nebyli zatÞeni drobnými nectnostmi slabÅ¡Ãch modelů a zároveň se vyhnuli dÄ›tským nemocem typickým pro vÅ¡echny nové konstrukce?


PÅ™i Å™eÅ¡enà tohoto nelehkého úkolu se SMC pÅ™i vývoji ÄtyÅ™kolky rozhodla vÅ¡e vsadit na tÅ™i hlavnà trumfy a pokusit se porazit konkurenci ÄásteÄnÄ› vlastnÃmi zbranÄ›mi.
Prvnà a nejvÄ›tšà z trumfů, který SMC využila se jmenuje ITRI. ITRI neboli Industrial Technology Research Institute je taiwanský institut Å¡piÄkových technologiÃ, jedna z nejmodernÄ›jÅ¡Ãch základen vÄ›dy na svÄ›tÄ›. V ITRI si spoleÄnost SMC zadala konstrukci a životnostnà zkouÅ¡ky kompletnÃho motoru. S motory má ITRI bohaté zkuÅ¡enosti, mimo jiné pÅ™ipravila i hybridy pro BMW a dalšà výrobce. TÅ™Ãletý vývoj motoru, do kterého SMC investovala závratných 1,2 milionu Euro byl úspěšnÄ› zavrÅ¡en výrobou 700 ccm motoru s parametry, které pÅ™evyÅ¡ujà vÄ›tÅ¡inu konkurenÄnÃch pohonů. ZajÃmavostà motoru je napÅ™Ãklad integrovaná motorová brzda nové konstrukce, která pÅ™i ubránà plynu samoÄinnÄ› a velice úÄinnÄ› pomáhá brzdit stroj.


Druhým trumfem byla kompletnà konstrukce podvozku. SMC se vyhnula absolutnÄ› vÅ¡em experimentům a pÅ™ipravila naprosto konvenÄnà a plnÄ› proveÅ™ený podvozek, který spojuje prostorovou tuhost s vysokou pevnostà a nÃzkou hmotnostÃ.
OdpruženÃ, jež využÃvá osvÄ›dÄené hydraulické tlumiÄe s progresivnÃmi pružinami, bylo zvoleno s ohledem na komfort jezdce a dostateÄnou odolnost i pÅ™i rychlé jÃzdÄ›. Celý podvozek byl testován a ladÄ›n v terénu prakticky po celou dobu vývoje, takže lze pÅ™edpokládat, že i zde SMC odvedla dobrou práci. I design stroje je nanejvýše sympatický a důslednÄ› se vyhýbá experimentům alá "jakoby Renegade", které jsou po Äase jen pro smÃch.
TÅ™etÃm a nepochybnÄ› nejzajÃmavÄ›jÅ¡Ãm trumfem, který SMC využila pÅ™i vývoji stroje bylo masivnà použità japonských, ale i amerických dÃlů! A to v takové mÃÅ™e, že v motoru defacto vÅ¡echna kritická mÃsta „jezdÓ po japonské oceli!
Seznam japonských dÃlů pro ÄtyÅ™kolky Jumbo 720R je dlouhý, namátkou: Piston R.W., Piston ring Riken, Clutch set Fuji Heavy, Bearing KOYO, Bearing NTN, Carburetor Mikuni, Belt Bando, Chain Morse USA, Starter motor Shihlin, Generator Shihlin.
Zkrátka SMC nechtÄ›la nechat nic náhodÄ› a pokusila se japonskou konkurenci „zabÃt“ vlastnà (japonskou) stÅ™elou.
SMC Jumbo 720R se jevà jako hit roku 2011, který se v bazaru jen tak neobjevÃ!
Klíčová slova:
SMC,
Jumbo,
720R